Radio Prostor

Albert Čuba z Divadla Mír: Na každý lístek si musíme tvrdě vydělat. Jiní dostávají miliony, i když diváci nepřijdou

PROSTOR PRO DVA

Divadlo Mír patří mezi úspěšná soukromá divadla v Česku. Vyprodává představení a diváci ho milují. Zakladatel a ředitel ostravského Divadla Mír Albert Čuba v Prostoru pro dva mluví o tom, jaké to je vést soukromé divadlo bez štědrých dotací, proč jsou herci ve státních souborech frustrovaní a jak se s konkurencí vyrovnává soukromý sektor. Epizodu moderuje Markéta Šichtařová.

PROSTOR PRO DVA

Rozhovor s Albertem Čubou

0:00

0:00

🎭 Kultura jako byznys?

Divadlo není jen o umění, je to i tvrdý byznys. A zatímco státem dotovaná divadla mají své jisté, soukromá se musí ohánět. Zakladatel Divadla Mír Albert Čuba popisuje, jak to v branži chodí. „Produkce divadelních představení a prodej vstupenek je ekonomická činnost jako každá jiná. Měli bychom mít všichni rovné podmínky,“ říká jasně.

V praxi to ale vypadá jinak. Státem financovaná divadla dostávají štědré příspěvky, které jim umožňují držet ceny vstupenek nízko. Soukromá divadla si na vše musí vydělat sama – a rozdíl v ceně lístků je pak logickým důsledkem. „K nám přijde divák a řekne: Vy jste strašně drazí! Ale on si neuvědomuje, že kdybychom dostávali stejné dotace, vstupenka by stála stejně jako vedle v dotovaném divadle,“ vysvětluje Čuba.

🧐 Proč jsou herci ve státních divadlech často frustrovaní?

Jedním z největších rozdílů mezi soukromým a dotovaným divadlem je systém fungování. Státní divadla fungují jako příspěvkové organizace, což jim sice přináší jistotu financování, ale zároveň svazuje ruce. „Zbavit se herce, se kterým nejste spokojení, je prakticky nemožné. V soukromém sektoru si můžu vybírat, koho chci mít ve svém souboru. Když někdo nefunguje, můžeme se rozloučit,“ říká Čuba.

Tím pádem jsou herci v soukromém sektoru často lépe zaplacení a mají větší motivaci podávat výkony. „V divadle Mír herci vědí, že jsou placeni za kvalitu a úspěch. V dotovaných divadlech je to často naopak – nízké mzdy a malá šance na změnu vedou k frustraci,“ dodává.

💰 Jak se vyrovnat s dotovanou konkurencí?

Divadlo Mír patří mezi úspěšná soukromá divadla v Česku. Vyprodává představení a diváci ho milují. Přesto se nevyhne srovnávání s těmi, kdo dostávají milionové příspěvky. Podle něj má soukromé divadlo jednu obrovskou výhodu: flexibilitu. „My jsme rychlý člun. Státní divadla jsou těžkopádné tankery. Nemůžou rychle reagovat, nemůžou si dovolit dělat změny. A to je naše obrovská výhoda,“ říká.

Divadlo Mír tak vsadilo na moderní přístup, silné herecké obsazení a propojení s online světem. Nespoléhá na žádnou berličku v podobě dotací a přesto funguje. „To je pro mě ta nejlepší zpětná vazba,“ uzavírá Albert Čuba.

Albert Čuba